TalenQuest - WebQuest

Listen to the music

Docent

    • WebQuest titel: Listen to the music

    • Schooltype: Voortgezet Onderwijs, vanaf klas 3

    • Vakgebied(en): Engels

    • Uitvoering door: groepjes van 4 leerlingen

    • WebQuestmaker: Edy van Renselaar

Introductie

De webquest 'Listen to the music' is een projectmatige lessenserie waarbij de instructies en het te gebruiken materiaal, allemaal te vinden zijn op het internet. De serie is met name geschikt voor 3e klassen. In Havo en Vwo kunnen leerlingen volledig zelfstandig werken, in het VMBO zal hier en daar op tekst gebied misschien wat hulp nodig zijn.

Het onderwerp van de webquest is muziek en met name de songteksten. Het onderwerp is gekozen omdat Engels in de muziek voor veel leerlingen dichtbij en aantrekkelijk is en daardoor motiverend om mee bezig te zijn. Een samenwerking met het vak muziek, drama, tekenen of gymnastiek (dans) is heel goed mogelijk en aan te bevelen.

De quest is gebaseerd op de principes van samenwerkend leren (co-operative learning) en de meervoudige intelligenties (multiple intelligences). De leerlingen zullen zowel individueel aan de slag gaan als in groepen en het eindproduct heeft verschillende keuze mogelijkheden waardoor leerlingen met verschillende aanleg op hun eigen manier kunnen laten zien wat zij over het onderwerp willen uitdrukken.

Taak

De uiteindelijke taak is het vormgeven aan de inhoud van enkele gekozen songteksten. Onderzoek hiernaar vindt eerst plaats individueel om te zorgen dat alle leerlingen de kans hebben en ook 'gedwongen' worden om hun eigen keuze voor een band te maken. De geschreven resultaten hiervan worden in tweetallen besproken om een correctie te laten plaatsvinden ('process-writing'), en opgeslagen op een door de docent aan te geven plaats (harde schijf, diskette etc.) Daarna moet er een keuze gemaakt worden voor een band en vindt in tweetallen het onderzoek naar de songteksten plaats. Het verslag hiervan kan in allerlei vormen plaatsvinden om leerlingen de kans te geven hun begrip van taal op een andere manier dan schrijven te uiten.

Het volgende onderzoek is een taak die de groep moet verdelen over de teamleden; ieder krijgt verantwoordelijkheid voor het vinden van een deel van de informatie over de band of zanger(es). Deze informatie moet samen tot een goed verhaal leiden.

De presentatie bestaat uit het uitdrukking geven aan de inhoud van de gekozen muziek en wat de leerlingen daarvan vinden. Deze presentatie mag op verschillende manieren plaatsvinden, waarbij samenwerking met vakken als muziek, gymnastiek, drama of tekenen aan te raden is. Het is misschien aan te raden om leerlingen ideeën aan de hand te doen.

Proces

Het proces staat uitgebreid op de leerlingen pagina's beschreven. Aandachtspunten voor de docent zijn (hoewel afhankelijk van gangbare manier van werken in de klas) waarschijnlijk:

    • aangeven van de beschikbare tijd en een indicatie van te besteden tijd aan de verschillende onderdelen

    • hulp/structuur aanbieden bij het formeren van groepen: er kan een keuze gemaakt worden voor werken in al bestaande groepen, het laten formeren van groepen rondom de gekozen band of anders. Overleg met of instructie aan de klas hierover geeft duidelijkheid en voorkomt veel tijdsverlies

    • het werken aan de webquest moet voor het grootste deel aan computers gebeuren. Echter, op bepaalde momenten hebben leerlingen andere ruimte nodig om vorm te geven, te oefenen etc. Dit betekent ook dat leerlingen heel goed in studie-uren of hun eigen tijd aan dit project kunnen werken. Belangrijk is dat hier afspraken over gemaakt worden, zodat de docent het proces enigszins kan volgen.

    • De docent kan kiezen om overlegmomenten met groepjes en 'deadlines' in te bouwen voor verschillende opdrachten om te voorkomen dat leerlingen blijven steken in bepaalde opdrachten. Ook dit zal afhankelijk zijn van de groepsgewoonten en de mate van zelfstandigheid die een groep aankan.

    • Wat betreft het computer gebruik zal er afgesproken moeten worden waar leerlingen hun gemaakte werk opslaan. Sommige scholen kunnen hun leerlingen een stukje harde schijf 'aanbieden', anders zal het werk op losse diskettes opgeslagen moeten worden en eventueel op verschillende momenten aan de docent gemaild worden.